HydroBIM

Nowoczesne biuro projektowe, wyspecjalizowany podwykonawca hydrotechniki w projektach infrastruktury liniowej.

Wzorcowa umowa GDDKiA

wzrcwa umwa gddkia

W kwietniu 2025 r. , podczas III Kongresu Projektantów i Inżynierów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała nową wzorcową umowę na projektowanie inwestycji drogowych. To dobre wiadomości dla projektantów i inżynierów. Dokument ten ma szansę stać się ważnym standardem nie tylko dla dużych wykonawców, ale też dla specjalistycznych podwykonawców – takich jak HydroBIM.

Oto najważniejsze powody, dla których warto znać nowe zapisy:

Częściowe płatności – więcej płynności w projekcie

Zamiast czekać miesiącami na pełne rozliczenie, wykonawca (i jego podwykonawcy) mogą otrzymywać zapłatę za konkretne etapy projektu – np. badania geotechniczne czy analizy hydrologiczne. To krok, który poprawia płynność finansową i pozwala firmom takim jak HydroBIM stabilnie działać w ramach większych kontraktów.

Zaliczka na start – 10% wynagrodzenia brutto

Nowa umowa przewiduje zaliczkę, która może być uruchomiona już na początku prac. To szansa na szybkie zbudowanie zespołu, uruchomienie narzędzi projektowych czy opłacenie wymaganych analiz. Dla wielu firm to różnica między opóźnionym startem a efektywnym wejściem na budowę.

Waloryzacja

W warunkach zmiennych cen i wysokiej inflacji, waloryzacja wartości umowy to ważne i potrzebne zabezpieczenie. Oznacza to, że wzrost kosztów materiałów, licencji czy wynagrodzeń może zostać uwzględniony w budżecie projektu. Jasne kryteria waloryzacji pomagają prawidłowo oszacować koszty i ograniczać ryzyko niskiej, bądź wręcz ujemnej rentowności kontraktu. 

Rozliczenia TER 

Rozliczenia na podstawie Techniczno-Ekonomicznych Rozwiązań dają możliwość dokładnego określenia zakresu robót. To minimalizuje spory o interpretacje i pomaga podwykonawcom przygotować precyzyjne oferty na swoją część dokumentacji –  w przypadku HydroBIM np. operaty wodnoprawne czy modele hydrodynamiczne.

Mniej kar – więcej zaufania

Nowe zapisy ograniczają nadmierne sankcje finansowe, które często były bolączką firm wykonawczych. Kary są precyzyjnie powiązane z opóźnieniami w konkretnych etapach, a ich łączna wartość została ograniczona. 

Zawieszenie umowy – bezpieczne wyjście awaryjne

Jeśli inwestor z jakiegoś powodu wstrzyma projekt, wykonawca nie zostaje z pustymi rękoma. Umowa przewiduje mechanizmy rozliczeń za wykonane już prace i minimalizuje ryzyko strat.

Dobre informacje dla podwykonawców

Podwykonawcy i eksperci – a więc firmy takie, jak HydroBIM – zyskują na tej standaryzacji. Jasne zapisy, częściowe płatności i waloryzacja to realne korzyści dla wyspecjalizowanych zespołów inżynierskich, które działają w ramach większych kontraktów.

Wzór nowej umowy GDDKiA to krok w stronę bardziej przewidywalnego i lepszego modelu współpracy Zamawiającego z Wykonawcą. Wierzymy, że stanie się standardem także dla innych branż.

HydroBIM to zespół inżynierów specjalizujących się w projektowaniu hydrotechnicznym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii BIM. Wspieramy biura projektowe, generalnych wykonawców i inwestorów w realizacji zadań takich jak:

  • odwodnienia,
  • przepusty,
  • zbiorniki retencyjne,
  • modele hydrodynamiczne,
  • operaty wodnoprawne,
  • projekty retencyjne,
  • renaturyzacja i przepławki dla ryb,
  • projektowanie budowli hydrotechnicznych

Pracujemy elastycznie, szybko i zgodnie ze standardami CPK.

Szukasz partnera, który szybko wejdzie w projekt i dowiezie wynik? Skontaktuj się z nami!

Źródło ilustracji tytułowej: prezentacja GDDKiA na Kongresie Projektantów i Inżynierów

Wzorcowa umowa GDDKiA
Przewiń na górę