Infrastruktura liniowa to jeden z najbardziej złożonych typów projektów budowlanych. Projektowanie i realizacja budowli infrastruktury liniowej wymaga precyzyjnego planowania, uwzględnienia warunków terenowych, klimatycznych i innych zmiennych, na przykład kwestii społecznych. Projekty infrastruktury liniowej są szczególnie podatne na zakłócenia z powodu licznych punktów kolizji z istniejącymi sieciami. Ryzyko występuje tu na każdym etapie cyklu życia inwestycji – od koncepcji po eksploatację.
Na skróty:
Ryzyko w projektach liniowych
Do najczęstszych ryzyk technicznych w projektach infrastruktury liniowej należą błędy projektowe, błędna interpretacja danych oraz niezgodności z warunkami lokalnymi. Bywa, że ograniczenia płaskiego rysunku 2D powodują, że błędy projektowe pozostają niezauważone, a efekty na placu budowy są łatwe do przewidzenia. Błędy na etapie projektu to nie tylko opóźnienia i kary umowne dla inwestora. Mogą skutkować koniecznością przebudowy fragmentów obiektu lub prowadzić do awarii lub nawet katastrofy. Przykładowo, nieodpowiednie zaprojektowanie odwodnień dla linii kolejowej może skutkować podmyciem torowiska. Rzetelna dokumentacja projektowa, oparta na nowoczesnych analizach hydraulicznych i hydrodynamicznych znacząco obniża to ryzyko. Wykorzystanie narzędzi nowoczesnych technologii i integracja danych BIM/GIS pozwala unikać kolizji z infrastrukturą podziemną oraz ułatwia uzgodnienia międzybranżowe.

Ogólnie znany wykres cyklu życia projektu jednoznacznie wskazuje, że największe oszczędności są możliwe do uzyskania w fazie koncepcji i projektowania. Dlatego niezrozumiałe jest, dlaczego bywa tak, że inwestor oszczędza na pracach projektowych. Przecież to właśnie od fazy projektowej zależy optymalizacja całościowego kosztu inwestycji w długim okresie.
Ryzyka operacyjne i finansowe
Ryzyka operacyjne dotyczą głównie fazy realizacji robót. Często wynikają z niedopasowania harmonogramu do warunków pogodowych, zakłóceń w łańcuchach dostaw lub braku zasobów ludzkich. Problemy z dostępem do placu budowy, zła organizacja logistyki czy nieodpowiednie planowanie etapów to częste źródła zakłóceń. Tu z pomocą przychodzi BIM i scentralizowane zarządzanie projektem w wielu wymiarach, także finansowym. Centralny Port Komunikacyjny jest inwestycją z założenia realizowaną w BIM. Mimo różnych głosów krytycznych w stylu „to nie taki BIM” uważamy, że jest to projekt, który ma szansę realnie wpłynąć na włączenie wymagań BIM do zamówień publicznych i tym samym zrewolucjonizować polską branżę budowlaną.

Ryzyko środowiskowe i prawne
Jednym z wyzwań w projektach infrastruktury liniowej jest pozyskiwanie wymaganych zgód środowiskowych i administracyjnych. Proces ten jest długotrwały, wieloetapowy i mocno sformalizowany – szczególnie w przypadku konieczności sporządzenia operatu wodnoprawnego. Tego typu dokumentacja wymaga zgromadzenia m.in. danych hydrologicznych, analiz oddziaływania inwestycji na środowisko oraz uzgodnień z regionalnymi zarządami Wód Polskich. Często dochodzi do opóźnień wynikających z niepełnych materiałów, rozbieżności interpretacyjnych lub zmian przepisów w trakcie procedury. Opóźnienia administracyjne potrafią zablokować realizację inwestycji na wiele miesięcy, co generuje wymierne skutki finansowe. Dlatego najlepiej powierzyć opracowanie tego typu dokumentacji specjalistom z doświadczeniem i ograniczać to ryzyko.

Jak zarządzamy ryzykiem projektowym w HydroBIM?
W HydroBIM stosujemy iteracyjne podejście do projektowania. Szczególnie w skomplikowanych, wielobranżowych projektach, jak CPK jest to wręcz koniecznością. Przede wszystkim koncentrujemy się na minimalizowaniu ryzyk poprzez integrację danych w modelu koordynacyjnym. Wspieramy ten proces narzędziami BIM, które pozwalają na integrację danych projektu z numerycznym modelem terenu, warstwą danych GIS oraz symulacjami hydrodynamicznymi, które pozwalają z wyprzedzeniem identyfikować ryzyka i testować warianty rozwiązań.

W HydroBIM pracujemy zgodnie z założeniami metodyki SCRUM – w cyklach sprintów planujemy, realizujemy i weryfikujemy kolejne etapy dokumentacji. Taki system pomaga utrzymać kontrolę nad harmonogramem i zakresem prac, zapewnia nam lepsze przygotowanie do sytuacji kryzysowych i optymalną jakość proponowanych rozwiązań projektowych.
Zarządzanie ryzykiem w projektach infrastruktury liniowej wymaga doświadczenia, precyzji i narzędzi – dokładnie tego, co oferuje HydroBIM. Jeśli chcesz realizować inwestycje bez przestojów i minimalizować ryzyko, skontaktuj się z nami.
Zdjęcie tytułowe przedstawia teren projektowanego węzła kolejowego CPK – autorem fotografii jest Wojciech Korona