Na lewym brzegu Sanu wkrótce ruszy modernizacja wału, który chroni Stalową Wolę i Zaleszany.
Projekt obejmuje 17 km obwałowania między kilometrami 9 + 390 a 27 + 000 .
Inżynierowie podniosą i uszczelnią korpus, wymienią sześć przepustów oraz zbudują nową drogę serwisową.
Zamawiającym jest PGW Wody Polskie, RZGW Rzeszów.
Wartość kontraktu inwestor oszacował na 109 403 072,27 PLN netto.
Szczegóły inwestycji
Pełna informacja na temat szczegółów zadania jest opisana w dokumentacji przetargu*. Warte podkreślenia jest to, że obecnie wał ma średnio 3,46 m wysokości i wąską, dwuipółmetrową koronę. Podczas powodzi 2010 r. pracował na granicy wytrzymałości.
Nowy projekt zakłada:
- pionową przesłonę trenchmix o długości 10,87 km i głębokości 6 m, z dogęszczeniem jet-groutingiem przy przepustach;
- nadbudowę korpusu — korona zostanie poszerzona do 4 m, skarpy zyskają łagodniejsze nachylenie 1:2–1:2,5, a do wału trafi ponad 200 000 m³ nowych nasypów ;
- wymianę sześciu przepustów na rury GRP o średnicach 600-1200 mm, z komorami zasuw i klapami zwrotnymi ;
- drogę przewałową biegnącą po koronie lub ławce skarpy — 3 m jezdni z poboczami i mijankami co 500 m .
Decyzja pozwalająca rozpocząć budowę ma być prawomocna w czerwcu 2025 r. Prace zaplanowano na kilka lat.
Główne wyzwania techniczne
Najważniejszym zadaniem będzie wprowadzenie pionowej bariery przeciwfiltracyjnej — suchej mieszanki trenchmix o długości blisko 11 km i głębokości 6 m. To ona ma zapobiegać przeciekom, a jej szczelność ma być badana na każdym etapie betonowania. W rejonie przepustów projekt przewiduje dogęszczanie podłoża jet-groutingiem, aby zlikwidować lokalne słabe punkty wału.
Drugim wyzwaniem jest podniesienie i poszerzenie obwałowania. Na obwałowania trafi ponad 200 000 m³ odpowiednio zagęszczonego gruntu. Docelowo korona będzie miała cztery metry szerokości, a skarpy łagodniejsze nachylenie 1:2–1:2,5. To poprawi stateczność konstrukcji i ułatwi dojazd służbom technicznym.
Istniejące przepusty starego typu zostaną wymienione na nowoczesne rury GRP o średnicy od 600 do 1 200 mm z klapami zwrotnymi i wyposażone w żelbetowe komory zasuw. Wloty i wyloty będą dodatkowo obudowane płytami ażurowymi i kamienną palisadą, dla lepszej ochrony skarp.
Integralną częścią nowego wału przeciwpowodziowego jest droga przywałowa: trzy metry jezdni z tłucznia lub asfaltu plus pobocza. Nowa droga umożliwi dostęp ekipom utrzymaniowym i służbom kryzysowym. Równolegle wykonawca będzie przebudowywał kolidujące linie teletechniczne i po zakończeniu robót odtworzy zniszczone dojazdy gminne.
Co zyska Stalowa Wola i okolice?
Zmodernizowany wał przeciwpowodziowy, z poszerzoną koroną i odnowionymi przepustami poprawi bezpieczeństwo powodziowe całej doliny Sanu. Nowa droga serwisowa usprawni dojazd ekip utrzymaniowych a łagodniejsze skarpy ułatwią rutynowe prace okresowe i przeglądy. Mieszkańcy Stalowej Woli i okolic zyskają pewniejszą ochronę przed wysoką wodą.
Nowoczesny nadzór autorski
Prawo budowlane wymaga, by nadzór autorski prowadził projektant z uprawnieniami adekwatnymi do obiektu. W tym przypadku wiodąca jest specjalność hydrotechniczna. Koordynator nadzoru musi więc być inżynierem-hydrotechnikiem z uprawnieniami bez ograniczeń, zdolnym podejmować decyzje projektowe „na gorąco” i pilnować zgodności robót z projektem.
Za realizowany projekt w dużej mierze odpowiada zespół HydroBIM. Paweł Drab, wiceprezes firmy, figuruje w dokumentacji zadania jako projektant, natomiast sprawdzającym jest Tomasz Rajpold.

HydroBIM to wyspecjalizowane biuro projektowe, skoncentrowane na hydrotechnice. Nasi inżynierowie mają doświadczenie w dużych i wymagających zadaniach. Prowadzili nadzór projektowy przy budowie suchych zbiorników przeciwpowodziowych w Krosnowicach i Szalejowie Górnym finansowanych przy udziale Banku Światowego.

Model koordynacyjny w Tarnowie
Doświadczenie HydroBIM obejmuje także nadzór autorski nad kontraktem 3D.2/2 – rozbudową wałów rzeki Biała w Tarnowie, jednym z ważnych zadań Programu Ochrony Przeciwpowodziowej Odry i Wisły. Prace objęły podwyższenie i doszczelnienie blisko 13 km wałów, przebudowę przepustów, budowę ramp i dróg przywałowych, a wartość kontraktu sięgnęła 60 mln PLN.
Zespół HydroBIM zdigitalizował pierwotny projekt 2D do modelu 3D, zintegrował go z numerycznym modelem terenu i opracował koordynacyjny model BIM. Postępy prac weryfikowano skanami LiDAR z drona.
Podobnie w Sandomierzu, współpracując z AECOM, odpowiadali za modernizację wału Wisły wraz z nową drogą serwisową i śluzą portową.
Zastosowanie wielowymiarowego modelu inwestycji w BIM docenił inżynier kontraktu, AECOM. Przedstawiciele firmy wielokrotnie podkreślali, że zastosowanie metodyki BIM w projekcie przyczyniło się do wykrycia i wyeliminowania poważnych kolizji, a w efekcie do sukcesu całego projektu.
Atutem HydroBIM jest wiedza i doświadczenie w wykorzystaniu nowoczesnych technologii cyfrowych. W miarę potrzeb i możliwości w pracy wykorzystujemy metodykę BIM, narzędzia i dane GIS jak również informacje pozyskiwane ze skanowania LiDAR. Zapraszamy firmy wykonawcze do współpracy przy realizacji inwestycji hydrotechnicznych z wykorzystaniem technologii BIM.
Zapraszamy do kontaktu firmy poszukujące wsparcia inżynierów hydrotechników BIM w wymagających projektach.