HydroBIM

Nowoczesne biuro projektowe, wyspecjalizowany podwykonawca hydrotechniki w projektach infrastruktury liniowej.

Węzeł kolejowy CPK

węzeł kolejowy cpk cpk railway hub

We wrześniu 2024 roku podpisano umowę na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK, którą zrealizuje konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice. Zadanie obejmuje m.in. przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń na budowę.  To kolejny odcinek kolejowy CPK, przy projektowaniu którego spółka HydroBIM jest odpowiedzialna za branżę hydrotechniczną.

Czym jest węzeł kolejowy CPK?

Budowa kolejowego węzła w ramach CPK ma na celu skrócenie czasu podróży między największymi miastami w Polsce. Projekt przewiduje połączenie liniami kolei dużych prędkości takich aglomeracji jak Warszawa, Wrocław, Poznań czy Gdańsk.

Węzeł kolejowy CPK będzie obejmować stację i dworzec kolejowy, które będą zintegrowane z terminalem lotniska. To połączenie ma na celu ułatwienie przesiadek i zwiększenie komfortu podróżnych.

Udział inżynierów HydroBIM w projektowaniu na CPK

W realizację projektu CPK zaangażowani są inżynierowie i projektanci z HydroBIM, specjalizujący się w hydrotechnice i hydrologii. HydroBIM, jako podwykonawca branży hydrotechnicznej, odpowiada za opracowanie rozwiązań hydrotechnicznych w zakresie m.in. przebudów kolizji z ciekami oraz systemami melioracyjnymi, wykonanie obliczeń hydrologiczno – hydraulicznych dla głównych obiektów komunikacyjnych (mosty, przepusty) oraz wykonanie obliczeń systemów zagospodarowania wód opadowych (zbiorniki retencyjne, rowy).

Oprócz prac na węźle CPK zespół HydroBIM realizuje zadania związane z branżą hydrotechniczną na odcinkach LK 5, 29, 54, 85 i 86.

Jakie wyzwania niesie projektowanie węzła kolejowego CPK?

Projektowanie węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w kontekście hydrotechniki niesie ze sobą szereg wyzwań związanych z zarządzaniem wodami, ochroną przed powodziami oraz zapewnieniem efektywnego odwodnienia terenu inwestycji. Systemy melioracyjne i hydrotechniczne muszą być dostosowane do lokalnych warunków hydrologicznych, takich jak poziomy wód gruntowych oraz rodzaj gleb.

Scalgo węzeł kolejowy CPK

W obliczu zmieniającego się klimatu i rosnącej intensywności opadów, projektanci muszą uwzględnić ryzyko związane z nadmiarem wód opadowych, a to wymaga dokładnego modelowania hydrodynamicznego. W projektach wielobranżowych zawsze wyzwaniem jest integracja tych rozwiązań z innymi elementami infrastruktury. Tu przydaje się doświadczenie HydroBIM w dużych projektach i  wykorzystaniu nowoczesnych technologii, jak BIM, dla efektywnej koordynacji międzybranżowej.

Jak węzeł kolejowy CPK wpłynie na transport pasażerski?

Dzięki węzłowi kolejowemu pociągi dużych prędkości będą mogły pokonywać trasy między głównymi miastami Polski w krótszym czasie. Na przykład podróż między Warszawą a Łodzią skróci się do około 45 minut. Ponadto, projekt uwzględnia połączenie lotniska z dużymi miastami, co ułatwi transfer pasażerów podróżujących na dalekie odległości.

Jakie będą korzyści z ukończenia projektu CPK?

Choć projekt od lat wzbudza kontrowersje i wiele emocji, związanych choćby z wykupem nieruchomości pod węzeł kolejowy i lotnisko, planowane korzyści znacznie przewyższają niedogodności. CPK ma potencjał zwiększenia dostępności lotniczej o 10% oraz generowanie około 150 tysięcy nowych miejsc pracy w różnych sektorach. To doprowadzi do wzrostu PKB. Powstanie nowoczesny hub logistyczny, który umożliwi Polsce przejęcie części transportu cargo obecnie obsługiwanego przez inne europejskie porty. To z kolei przełoży się na znaczne wpływy do budżetu państwa z tytułu cła i VAT.

cpk lotnisko
źródło ilustracji: cpk.pl

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego

CPK to wielkoskalowy projekt infrastrukturalny zlokalizowany w gminie Baranów, który obejmuje budowę nowego lotniska oraz systemu połączeń kolejowych i drogowych. Inwestycja, nazywana również „hubem transportowym”, ma za zadanie połączyć Warszawę, Łódź i największe polskie miasta, zwiększając ich dostępność zarówno dla pasażerów, jak i towarów. Węzeł kolejowy CPK stanowi ważny element tej inicjatywy, umożliwiając szybkie i wygodne połączenia kolejowe.

W HydroBIM jesteśmy zdania, że Centralny Port Komunikacyjny to przełomowy projekt zarówno ze względu na rozmach i skomplikowanie, jak również na konsekwencję w stosowaniu metodyki i technologii BIM. 

Specjaliści HydroBIM swoją wiedzą i doświadczeniem wspierają projektowanie systemów hydrotechnicznych na  odcinkach kolejowych CPK. Jest to dla nas wyzwanie, satysfakcja i okazja do dalszego rozwoju.

Więcej informacji na temat udziału inżynierów HydroBIM w projekcie CPK:

Źródło ilustracji tytułowej: cpk.pl

Węzeł kolejowy CPK
Przewiń na górę