Wały przeciwpowodziowe to idealne miejsce do jazdy rowerem. Wiślana Trasa Rowerowa, szczególnie na odcinku małopolskim, w dużej mierze wykorzystuje taką możliwość. Oto wyjątkowy, bo ciągnący się od Beskidów do Morza Bałtyckiego, odcinek cyklu „Wakacje z hydrotechniką”, ze szczególnym udziałem bliskiej naszym sercom Małopolski.
Na skróty:
Nowelizacja ustawy Prawo wodne z 2014 roku umożliwiła jazdę na rowerze po wałach przeciwpowodziowych. Wcześniej było to zabronione i groziło mandatem. Zmiany w Prawie wodnym z 2017 roku poszły jeszcze dalej, zwalniając ścieżki rowerowe z obowiązku posiadania pozwolenia wodnoprawnego. Jakie to ma znaczenie dla tempa budowy wtajemniczeni wiedzą aż za dobrze…
Wiślana Trasa Rowerowa – co to takiego?
Wiślana Trasa Rowerowa (WTR) to jedna z najbardziej malowniczych i fascynujących tras rowerowych w Polsce. Ciągnąca się wzdłuż Wisły, od jej źródeł w Beskidach aż po ujście do Bałtyku w Gdańsku, oferuje niesamowite krajobrazy, różnorodne nawierzchnie oraz liczne atrakcje turystyczne. Choć szlak nie jest jeszcze w pełni ukończony, ma ogromny potencjał i już teraz przyciąga wielu miłośników dwóch kółek.

Źródło: Katalog Identyfikacji Wizualnej w serwisie slaskie.pl
Inicjatorami powstania Wiślanej Trasy Rowerowej byli samorządowcy Województwa Śląskiego. Udało im się uzyskać wsparcie Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. Odcinek śląski, liczący około 80 kilometrów, został ukończony jako pierwszy, już w 2007 roku. Wtedy nie wolno było jeszcze jeździć rowerem po wałach przeciwpowodziowych.
Małopolski odcinek WTR
Ten stan prawny zmienił się w 2014 roku i niemal natychmiast wykorzystano to, projektując małopolski odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej. Większość szlaku rowerowego w województwie, od Jawiszowic, przez Kraków, do Szczucina, wiedzie wałami przeciwpowodziowymi. Każdy rowerzysta, bez względu na doświadczenie, będzie czerpał przyjemność z jazdy małopolskim odcinkiem WTR. Wiodąc przeważnie asfaltowymi drogami, trasa jest komfortowa i stosunkowo łatwa, można powiedzieć wręcz, że płaska. Może z wyjątkiem stromego podjazdu w Kamieniu. Za to bardzo malownicza i interesująca. Wiedzie między innymi przez Puszczę Niepołomicką, Dolinę karpia, urokliwe wioski Powiśla Dąbrowskiego. Bardzo dużo cennych informacji, w tym szczegółowe mapy i opisy kolejnych etapów znajdziesz na stronie narowery.visitmalopolska.pl
Omawiany powyżej odcinek WTR jest częścią Velo Małopolska. Bogata sieć tras rowerowych w województwie pozwala przejechać Małopolskę ze wschodu na zachód Wiślaną Trasą Rowerową a z północy na południe po Velo Dunajec. Ścieżki rowerowe połączyły już Zakopane, Nowy Trag, Nowy Sącz, Tarnów, Oświęcim i Kraków.
HydroBIM i rowery na wałach przeciwpowodziowych
Jako HydroBIM mamy swój udział w rozwoju ścieżek rowerowych. Co prawda nie bezpośrednio na WTR, ale w projekcie wałów Sanu uwzględniliśmy trasy rowerowe na koronie wałów przeciwpowodziowych.
Wiślana Trasa Rowerowa na obszarze Dolnej Wisły
Odcinek kujawsko-pomorski WTR jest ukończony i ma długość 248,9 km (lewobrzeżny) oraz 211,5 km (prawobrzeżny). Trasa prowadzi przez malownicze tereny, parki krajobrazowe, rezerwaty i liczne atrakcje turystyczne. Szlak jest dobrze skomunikowany z siecią transportu publicznego.
Pomorski odcinek WTR prowadzi po obu stronach Wisły i kończy się w Gdańsku oraz Mikoszewie. Swoistym łącznikiem obu części trasy jest Wyspa Sobieszewska. Pomorskie odcinki WTR mają długość 112,7 km (lewobrzeżny) oraz 133,9 km (prawobrzeżny).
W pozostałych województwach projekty WTR są na różnych stadiach projektowania lub budowy.
Podsumowanie
Wiślana Trasa Rowerowa to wyjątkowy projekt. Mimo niepełnego ukończenia, ma ogromny potencjał i już teraz przyciąga wielu turystów, także zagranicznych. Każde województwo oferuje unikalne atrakcje i krajobrazy. Szczególnie polecamy Małopolskę, gdzie na dwóch kółkach spędzisz ciekawie wakacje z hydrotechniką!
W cyklu „Wakacje z hydrotechniką” polecamy:
- Kotlina Kłodzka
- Zapora Świnna Poręba i Jezioro Mucharskie
- Jezioro Solińskie
- Przekop Mierzei Wiślanej
Autor zdjęcia tytułowego: Dominik Kędra – HydroBIM